Bucuresti: Biserica Sfintii Apostoli (Saint Apostles Church)

Free Tours
Biserici și Mănăstiri
București
    Free Tours București
    Bucharest Churches
    București


 
București: Biserica Sfinții Apostoli (Saint Apostles Church)

 

 

The Saint Apostles Church, in the past also known as Târnov, then Arhimandritul (name taken also by the surrounding neighborhood), was built around the 2nd half of the 16th century, and was dedicated to a monastery in Târnovo (Bulgaria), so that is why it had been referred to as Târnov Monastery. It was a simple wooden construction, just as most of the churches built in that time in Bucharest. Shortly after its construction, which at the time was outside the city, the neighborhood took shape. After 1630, “Elena (Ilinca n.n.), daughter of voivode Radu Şerban, married to the great chamberlain Constantin Cantacuzino, had a house here; this neighborhood is where the Cantacuzino Wallachians originated from” (according to G. I. Ionnescu-Gion). This is where – from her residences around Cilibiului Bridge, at the junction between Apolodor Street and Antim Street – the boyar’s wife, Ilinca (Matei Basarab’s granddaughter, voivode Brâncoveanu’s grandmother, the last of the Basarab family) wrote her famous testament. This testament would cause great estrangement and hostility between her six children. It is said to have been the cause of fratricide, being notorious that voivode Şerban had not died of natural causes, but poisoned by his brothers Mihai and Constantin. This is also where, Lady Ilinca died, on March 2nd 1687, with the Patriarch of Jerusalem himself watching over her deathbed. In 1636, Matei Basarab rebuilt the monastery and the Saint Apostles Church, out of stone. As the monastery’s primate was an archimandrite, the neighborhood became “a Arhimandritului” (Archimandrite’s neighborhood) until the Dudescu boyars’ arrival (they would remain here for three generations), around the late 17th century. After that, the neighborhood starts to be referred to as “the Dudescu neighborhood”. The first who settled here was Radu Dudescu, Seneshal Constantin Cantacuzino’s son in law, married to his daughter Maria, who had received Lady Ilinca’s former estate, as dowry from her father.

Biserica Sfintii Apostoli, in trecut cunoscuta si sub numele de Târnov, apoi Arhimandritul (nume preluat si de locurile din vecinatate), a fost construita in a doua jumatate a secolului 16, si a fost inchinata unei manastiri din Târnovo (Bulgaria), din acest motiv fiind cunoscuta ca si Mănăstirea Târnovului. Biserica era o constructie simpla din lemn, la fel ca si majoritatea bisericilor din acea vreme din Bucuresti. La scurt timp de la construirea ei, intr-un loc care la acea vreme se afla in afara orasului, locurile din vecinatatea bisericii au inceput sa prinda contur formandu-se un cartier al orasului. Dupa 1630, “Elena (Ilinca n.n.), fiica voievodului Radu Şerban, maritata cu marele stolnic Constantin Cantacuzino, avea o casa in aceste locuri; in acest cartier se afla originea valaha a familiei Cantacuzino” (conform lui G. I. Ionnescu-Gion). In acest loc – de la resedinta sa de langa podul Cilibiului, la intersectia dintre strada Apolodor Street si strada Antim – sotia boierului, Ilinca (nepoata lui Matei Basarab si bunica voievodului Constantin Brâncoveanu, ultimul din familia Basarab) si-a scris faimosul ei testament. Acest testament a generat mare înstrăinare și ostilitate intre cei sase copii ai ei. Se spune ca a fost chiar cauza unui fratricid, fiind de notorietate faptul ca voievodul Şerban nu a murit din cauze naturale, ci otravit de fratii sai Mihai si Constantin. In acest loc de asemeena, a murit Doamna Ilinca, pe 2 martie 1687, cu insusi Patriarhul Irusalimului veghind asupra patului ei de moarte. In 1636, Matei Basarab a reconstruit manastirea si biserica Sfintii Apostoli, in intregime din piatra. Deoarece arhiepiscopul manastirii era un arhimandrit, mahalaua a devenit “a Arhimandritului” pana la sosirea in aceste locuri a boierilor Dudescu (care vor ramane aici pentru trei generatii), la sfarsitul secolului 17. Dupa aceea, mahalaua incepe sa fie cunoscuta ca “mahalaua Dudescu”. Primul care s-a stabilit aici a fost Radu Dudescu, ginerele stolnicului Constantin Cantacuzino, casatorit cu fiica acestuia, Maria, care a primit ca zestre de la tatal sau proprietatile Doamnei Ilinca.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Home Bucharest Dobrogea Moldova Walachia Transilvania